L     Řeky 2017

Home

Fotogalerie

Řeky v Bosně a Hercegovině

5.8. sobota   Přesun do Kiro kemp .
Ach ty noční uhelné sklady. Ve 4:00, statečné Ducato začne v noční tmě ukrajovat první kilometry na trase Zábřeh Bosna. Hranice trochu zdržují ale v 18:00 jsme v kempu u řeky Una. tady. Rychlá koupel. V hospodě je svatba, ale 2 piva se mi povede vyškemrat. K usínání nám hraje muzika.

Kiro kemp

6.8. neděle   Una - poprvé
V 9:00 vyrážíme z kempu a za hodinu už rozbalujeme lodě na břehu Uny tady. Kromě nás tam bylo několik raftů. Slunce nám přálo a lákalo nás ke koupeli. Kotlíkům se koupání natolik zalíbilo, že ho absolvovali i v jedné peřeji.

Řeka Una

Petr nám našel šikovné místo pro ukončení plavby tady. Když jsme sbalili lodě začalo pršet.
Po návratu do kempu sice nepršelo, ale raději jsme postavili cirkusák. Mirek se odhodlal k několika písničkám a potom usnul. U hospody jsme si v řece vychladili víno a posléze ho likvidovali a přitom se kochali mlžným oparem nad řekou.
7.8. pondělí   Una - podruhé. Den otrockého pádlování
V noci pršelo, ráno už jen mrholilo. Ale stejně jsme ocenili cirkusák. V 9:15 vyrážíme směrem na Kulen Vakuf. Na místě jsme v 10:00. U mostu tady. Ostrůvek kousek od startu objíždíme zleva. Projíždíme pěknou soutěsku a dvě lehké peřeje. Tím zábava na dlouho končí. Po mnoha nekonečných kilometrech plných otravné dřina na oleji je ještě jedna peřej a jeden zbořený jez. Franta ho odvážně jede středem bývalou šlajsnou.

Jez na řece Una

Aby se naše znechucení navýšilo, tak nás ještě ze břehu zkásne o vstupenku do parku za 12 BM na osobu. Petr vylovil naše zničená těla z oleje tady. Byl to docela záhul a vylezli jsme z lodí dost servaný. Odvezl nás na vodopády, trochu se pokochat. Štrbački buk nikdy nezklame i když je tam více lidí než minule.
Za šera dojíždíme do kempu ve 20:20 tady. Vaříme za tmy. Po večeři se stavujeme na lahvové Karlovačko za 25.
8.8. úterý  Vrbas
V 8:50 už zase sedíme v autě, opouštíme Jajce a razíme Vrbas proti proudu až do Auto Camp Torlakovac, kde hážeme lodě na vodu. tady.
Pěkná proudící řeka, příjemné peřeje, WW tak akorát. A hlavně. Žádný olej!

Řeka Vrbas

Na začátku Jajce se kocháme přítokem Plivy, která se vlévá do Vrbas efektními 30 m vysokými vodopády.

Vodopády Plivy

Končíme v 13:45, kousek za starým mostem na školním pozemku. Přejíždíme přes Sarajevo a v 20:30 jsme v Bastasi. Je tam sada kempů vedle sebe a názorně nám předvádí, co to znamená turistický průmysl. Tady. Stany stavíme za tmy mezi chatkami, hřištěm a záchody. Z hospody hraje muzika, ale my se raději věnujeme červeným vínům.
9.8. středa   Tara
Je 8:30 a odjíždíme z kempu. Potom opouštíme Bosnu, ale do Černé Hory nevjíždíme. Ještě před celnicí je sice zákaz odbočení vlevo, ale tím se nenecháme odradit a v 9:30 sjíždíme ke kempu Grap tady a naloďujeme se. Jedeme po krásné čisté řece, pěkné peřeje střídají klidnější místa. Strmé skály vystupují přímo z vody.

Tara

Podplouváme hraniční most a kousek za nim je soutok s Pivou, kde se tyto dvě řeky mění v Drinu. Z Pivy valí spousta studené vody, která má jen 6 °C. Vše valí korytem a vytváří na řece hezké peřeje s pěknými vlnami.
Za chvíli jsme u kempu. Ještě stihneme krátkou koupel v řece, ale v té ledové vodě se nedá dlouho vydržet. Ale slunce statečně pálí. Balíme a co je chvíli na slunci, tak se to nedá vzít do ruky, jak je to rozpálené.
Přejíždíme na Boračko Jezero přes hory. Za odbočkou až po nejvyšší bod je to napínavá biela puť. Dva zajímavé mosty a potom už asfalt. Obhlížíme nasedací místo na Neretvu a v 19:00 přijíždíme k jezeru tady. Jezero je pěkné, ale kemp takový hodně balkánský. Když jsme vařili, tak se přiblížil déšť, ale zachránil nás narychlo postavený cirkusák.
10.8. čtvrtek   Neretva poprvé - koupací den
Kemp opouštíme v 8:30 a míříme na Glavatičevo. U startovacího mostu jsme v 9:20 tady. Nejprve širší řeka, kde musíme hledat cestu, abychom neuvázli. Ale ani to nezabránilo Frantovi, aby se vyklopil. Piknikové pauzy malinko kazí výstražné cedule se zákazem vstupu, kvůli minám. Potom se řeka zúžila do kaňonu, ale také se objevily rafty. Nejprve pěkné peřeje, dobře sjízdné, skály kaňonu rostly přímo z vody. Jen se muselo kličkovat mezi rafty.
Z+F se rozhodli sbírat plovací body a koupali se každou chvíli. Po jejich první koupeli jsme lovili Zdeňkův klobouk a plovací vestu. V jedné peřeji jsme překvapivě potkali Frantu bez Zdeňka. Ten už byl dole pod peřejí. Ale abych nepomlouval jen naši skupinu. Na jedné peřeji raft vysypal půlku posádky a my jsme jim zahraňovali materiál. Jeden plecháček k nám připlaval jako dar řeky.
Když zdálky vidíme skály plné diváků, tak tušíme, že tam bude zajímavé místo. A aby diváci nebyli zklamáni, tak jsem se odvážně pustili do obtížného a vysokého skoku. Kotlíci projeli bravurně.

Kotlici na Neretvě

My jsme si zaplavali. Ale diváci ochotně loví plaváčky i jejich lodě. Z+F se taky cvakli.

Zdeněk a Franta na Neretvě

Zdeněk potom prohlašuje, že už ho to věčné plavání nebaví. Franta nejprve vypadal, jako kdyby chtěl s lodí vyjet na břeh, ale potom úspěšně projel.
Poslední dlouhá a úzká peřej divokým kaňonem. Kotlíci, naši oblíbení předjezdci, se rozhodli také posbírat nějaké plovací body a na lodi dojeli jen do poloviny a potom se již také chladili v rozbouřených vlnách. Dana ještě přilbou otestovala pevnost skály, ale naštěstí to na Daně ani na skále nezanechalo žádné stopy.
Z+F projeli s chvilkovou ztrátou pádla. Když jsme chtěli jet my, zjistili jsme, že máme dno bez vzduchu. Rychle jsme nafoukli a projeli. Za peřejí už bylo dno zase prázdné. Povolil spoj u vyléváku.

Hnyci na Neretvě

U jezera jsme si dali opulentní večeři. Večer se hrálo na kytaru, ale sousedi nás reprodukovanou hudbou zahnali na břeh jezera.
11.8. Pátek   Neretva podruhé - skrz Mostar
V 8:40 opouštíme kemp a míříme do Mostaru. V Mostaru zaparkujeme u Carinského mostu a jdeme se projít do obou čtvrtí kolem slavného Starého mostu. Někteří nakukují různé zbytečnosti, které nabízí místní turistický průmysl. Od zaparkovaného auta nalézáme pěšinku dolů k řece a tak nafukujeme lodě a ve 14:00 vyplouváme skrz Mostar. Jako atrakce projíždíme na Neretvě pod Starým mostem.

Starý most v Mostaru

Skokanů do vody se obávat nemusíme, protože kluci jen předstírají skok, vyberou peníze a pak jdou pryč.
Za Mostarem je občas peřej a volej. Obzvláště poslední volej je pořádně dlouhý. Po nekonečném pádlování dojíždíme v 16:10 k Bunski kanali. tady. Začíná to vymletými žlebovými kanály do kterých není vidět. Proto se kluci vydávají na dlouhý průzkum. Až o hodinu později vjíždíme do úzkých kanálů. Potom už jsme ve vlastním Bunskem kanálu. Je to přítok řeky Buny. Ta se těsně před soutokem rozlévá do neuvěřitelné šíře několika set metrů a do Neretvy padá v úzkém kanálu, desítkami vodopádů, které jsou několik metrů vysoké.

Sjízdné to je v pohodě, ale stejně se nikdo neodvážil pustit pádlo a fotit.
Tím končily řeky. Balíme a vyměňujeme sladkou vodu za slanou a v kempu Uvala Borova tady pronajímáme 2 parcely, stavíme stany a jdeme na noční koupel.
12.8. Sobota   Návrat
Ráno koupel. Balíme stany před blížící se bouřkou a odjíždíme.
13.8. Neděle   Návrat
4:15 Zábřeh. Uhelné sklady

Starý most v Mostaru

6:50 zpátky doma
A nakonec. Kdo tam všechno byl.

Kolektivní foto

Teta Kotlice
Zdeněk Kubásek Franta Hrníčko Petr Winkler

Fotogalerie

Výběr z mých fotografií najdete tady.
Odkazem se dostanete do fotogalerie. Ještě vám popíšu možnosti ovládání.
Na další / předcházející fotku můžete jít i klikáním ve fotografii. Kliknutím uprostřed fotografie se dostanete zpět na index. Mezerníkem můžete pustit prezentaci. Implicitní hodnota výměny fotek je 4 s. Změnit ji můžete dvoj klikem na tlačítko nejvíc vpravo vedle nadpisu.

Pro tuto webovou prezentaci jsem musel snížit rozlišení fotografií. Pokud máte zájem o některé fotografie ve vyšší kvalitě, klidně mi napište. E-mail: Petr

Připomínky mi nechávejte v rubrice Vzkazy a drby
Zpět na první stránku zde