L     Řeky 2013

Home

Fotogalerie

Slovinsko, Bosna a Hercegovina, Chorvatsko

19.7. pátek   Den mínus první.
19:00 vyjíždím. Nocleh mám domluvený u Zdeňka v Ústí n. Orlicí. Večer sedíme v zahradním altánu, popíjíme pivo a pojídáme opečené uzeniny.

20.7. sobota   Cesta.
2:30 opouštíme Ústí a temnou nocí jedeme do Zábřehu, kde se v uhelných skladech potkáváme s další částí výpravy. Plánovaný odjezd 4:00 prošvihneme jen o chvilku. 6:40 už i s Brněnskou částí výpravy vjíždíme do Rakouska. 13:30 v Pavličově sedle (Paulitschsattel 1338m) překračujeme hranici do Slovinska. Cestou nahoru se Ford zahřívá skoro stejně, jako cyklisté, které předjíždíme.

Franta původně plánoval nějaký kratší úsek na řece Savinja. Ale bylo málo vody a taky času. Jen jsme chvilku poseděli v hospodě a valíme dál do Chorvatska. Do Slunj dojíždíme ve 20:45 až po západu slunce. Chvíli se snažíme najít kemp, ale žádný v okolí není. Spíme na louce u řeky. Noc je teplá a jasná a tak stavíme jen tropiko.

21.7. neděle   Řeka Korana.
Snídáme u info centra. Parkoviště, tady záchody, teplá voda. A to vše jen za 2 kuna na osobu. U koupaliště tady nafukujeme lodě. Někteří šetří ruce a zdržují elektrickou pumpou a proto vyjíždíme až v 10:30. Na začátku nás čeká jízda soutěskou. Trochu obtížnější, ale je málo vody a tak to projíždíme bez problému. Z levé strany z vesnice padají do řeky vodopády. Chvíli se kocháme tímto nádherným místem. Řeka dále pokračuje po stupních, mezi kterými je olej. Dno je neobvykle tvarované. Uprostřed řeky mělčina 20 cm a z ní kolmá stěna do 5 m hloubky. Díky tomu, že je voda úžasně čistá, je vidět až na dno. Z něj vyrůstají stulíky.

řeka Korana

A další a další stupně. Všechny jsou sjízdné. Jen jeden vysoký jsme se Zdeňkem přetáhli. Ostatní ho skočili. Plavili jsme se neporušenou krajinoum, kde lesy se střídaly s vysokými, kolmými vápencovými stěnami. Když jsme minuli zbytky hradu už jsme začali vyhlížet Petra. Z řeky vyrůstalo hodně travin a někde se musela vyhledávat cesta. Až jsme se báli, abychom Petra nepřehlédli. Ale čekal na nás a vítali jsme ho s jásotem. Obzvláště pro Kotlíky to bylo vysvobození, protože krmili ryby v řece. Končili jsme v 17:00 tady Pro příjezd k řece se musí trefit odbočka tady

Spali jsme zase na stejném místě. Večer jsme se ještě prošli po městě a fotili potoky a vodopády mezi domky. V hospodě jsme si dali pivo a šli do hajan.

22.7. pondělí   Plitvice, Strbački Buk.
Snídaně opět u infocentra. Ženská obsluha se už ani nediví a vítá nás jako své stálé zákazníky. V 8:45 pokračujeme dále. V 10:00 se už většina z nás prochází podél Plitvických jezer. Lidí je sice hodně, ale ještě to jde. Nikde se nestály fronty. V 15:30 už naše auta míří k Bosně a Hercegovině. Hranice překračujeme v 16:00.

Za hodinu jsme v pěkném Rafting kempu za Bihačí. tady. Jen postavíme stany, někteří stihnou jedno pivko v hospodě nad řekou a jedeme na Strbački Buk tady. Je to zhruba 30 km. Nejprve po prašné cestě, potom slušná silnice a posledních 7 km opět po hodně mizerné prašné. Správná bjelá puť. Ale za nepohodlí jsme odměněni nádhernou kaskádou vodopádů. Lidí tam bylo jenom málo, takže proti Plitvičkám božský klid, který narušovala jen jedna místní, původem Češka, která se nám snažila vetřít do přízně . Jeden chlápek nám jako atrakci dokonce pustil mlýnské kolo. A samotné vodopády. To se nedá popsat. To se musí vidět.

Vodopády Strbački Buk

Tento večer měl jedinou chybu. Když jsme se vrátili zpátky do kempu, tak už byla zavřená hospoda. Popili jsme jiskrného červeného a šli spát.

23.7. úterý   Řeka Una.
Probudilo nás opět slunné ráno. V 8:40 míříme zpět k Bihači. V 10:00 už foukáme lodě kousek pod Brekovicou tady. Opět velmi pěkná řeka. V průzračné vodě je vidět, jak skalnaté dno vytváří roztodivné útvary. Mělčiny se střídají hluboké tůně. Nejprve asi tak WWII. Po pár km WWI. Dosti široké koryto protéká sevřeným údolím, kde je jen silnice a železnice.

Řeka Una.

Pěkné peřeje nabízely více variant průjezdu. Zastavili jsme u hospody, ale nebyla v provozu, tak jsme museli pojíst a hlavně popít z vlastních zásob. Volavky nám ukazovaly další cestu peřejemi. Náhle proti nám vyrazil jakýsi domorodec na pramici. Ale byl to Petr, který chtěl také vyzkoušet tuto pěknou a pohodovou řeku. Ale to už se naše plavba blížila ke konci. Plecháčky byla dnes obzvlášť dobře vychlazené o které se v 15:00 strhla nelítostná bitva tady. Zajeli jsme ještě do města na nákup a zamířili jsme zpět do Chorvatska na Tržić Tounjski. Ubytování v Robinson kempu tady bylo sice skromné, ale pěkné. Dokonce i bez signálu pro mobily.

24.7. středa  Řeka Mrežnica.
Vyjíždíme přímo z kempu. Nejprve dlouhý olej a potom stupeň. A tak to bylo pořád. Některé byly sjízdné. Franta nás do jednoho nahnal a hned pod ním jsme dali koupel.

Řeka Mrežnica.

Některé měly více jak 10 m a to nejel nikdo. Jeden ze stupňů nešel obejít a muselo se skočit do vody a to dělalo Peťáčkovi problémy. Krajina byla pěkná, ale dlouhé oleje byly nepříjemné. Končili jsme na soutoku tady v 13:40. Tentokrát nás nevítal Petr, ale paní s panáky kořalky. Tím jsme se na chvíli rozloučili se sladkou vodou a přesunuli jsme se ke slané. Zakotvili jsme v kempu Klenovica tady.

25.7. čtvrtek   Výlet na Vidikovac Kuk
Protože povalování na mořských plážích není moje oblíbená činnost, vyrazil jsem z kempu po silnici vzhůru do kopců. Nad magistrálou mi zastavilo první auto. Poněkud svérázný řidič, který měl v jedné ruce volant a v druhé otevřenou plechovku piva, mě odvezl do Krmpote – Polje. Z ní už to byl jen kousek na Vidikovac Kuk. tady.

Vidikovac Kuk

Poseděl jsem na lavičce, užíval si klidu a chladivého vánku. Dolů jsem šel zase jen část cesty a zbytek jsem se svezl stopem. V hospodě jsme si k večeři dali mořské potvory. Zdeněk s Peťou mezitím v kempu likvidovali rozpité lahve.

26.7. pátek  Přesun k Soči.
Ráno jsme se ještě vykoupali v moři a v 10:00 jsme vyjeli do Slovinska k Soči. Do kempu Koren nedaleko Kobaridu tady. jsme dorazili v 16:20. Kemp pěkný, jen pivo točili teplé. Šli jsme se podívat dolů k řece, byl tam příjemný chládek. Navečer jsem se zašel podívat na nedaleké zbytky hradu Tonocov grad. tady.

27.7. sobota  Řeka Soča.
Začínáme v soutěsce pod kempem. Zajímavé peřeje nás unášely mezi kolmými vysokými stěnami. Napoleonův most, který se klenul vysoko nad námi, ukončoval soutěsku.

Vodopády Strbački Buk

Za ním se řeka rozšířila a koryto se z kamenitého změnilo v oblázkové. Ale voda stále tekla v lehkých peřejích. V poslední čtvrtině se řeka proplétala mezi balvany a vytvářela peřeje asi tak WW II. Končíme u mostu tady.

Balíme a v 16:00 odjíždíme k domovu. Jak Franta vždycky říká, že velení přebírá Petr.

28.7. neděle   Návrat.
0:20 – Mikulov.
1:30 – krátká zastávka v Brně. Vzhledem k noční hodině bohužel bez koláčků.
3:30 – uhelné sklady. Forda měníme za naše auta.
4:50 – Ústí.
5:50 – zpátky na základně.

Další z vydařených akcí. Dobře naplánovaná. Počasí ideální. Slunečno, teplo. Řeky nebyly tak obtížné, ale zajímavé a v hezké krajině. Čistá voda lákala na koupání. Spíše než Rakouské řeky, to připomínalo krajinu z indiánek.

A nakonec. Kdo tam všechno byl.
Franta Švarc Zdeněk Kubásek Petr Hnyk Dana Kolářová Mirek Kolář

Jiřina Dostálová Pavel Dostál Martina
neteř Frantova

Fotogalerie

Výběr z mých fotografií najdete tady.
Odkazem se dostanete do fotogalerie. Ještě vám popíšu možnosti ovládání.
Na další / předcházející fotku můžete jít i klikáním ve fotografii. Kliknutím uprostřed fotografie se dostanete zpět na index. Mezerníkem můžete pustit prezentaci. Implicitní hodnota výměny fotek je 4 s. Změnit ji můžete dvoj klikem na tlačítko nejvíc vpravo vedle nadpisu.

Pro tuto webovou prezentaci jsem musel snížit rozlišení fotografií. Pokud máte zájem o některé fotografie ve vyšší kvalitě, klidně mi napište. E-mail: Petr
Kurzy měn na začátku výletu Kurzy měn ČNB nyní
   ČNB 20.7.2013
1 EUR       25,945 CZK
1 HRK       3,451
1 BAM Bosna a Hercegovina 13,222
Ubytování Kaplice.

Připomínky mi nechávejte v rubrice Vzkazy a drby
Odkaz na zajímavé stránky:
Hrošíci Ešus: tady.
Hrošíci Franta: tady.
Fotky Kotlíci: tady.

Různé další odkazy Převodník měn a další užitečné převodníky: tady.
Google překladač: tady.
Zpět na první stránku zde

[CNW:Counter] free counters
„Bůh stvořil člověka, když ho přestaly bavit opice. Na další pokusy už pak neměl nervy.“ Mark Twain