L     Dolní Metuje 2014

9.8.2014

Home

Dolní Metuje - Stará řeka

V pátek u piva řešíme s Mirkem co podnikneme o víkendu. Na kola se nám už nechce, tak se rozhodujeme pro náš dluh na Metuji a to konkrétně úsek z Nového Města do Jaroměře. Ještě řešíme dopravu a Maruška se nabídne, že nás odveze do Nového Města. Tak ji honem kupujeme ještě další pivo, aby si tento pro nás spásný nápad nerozmyslela.

Vodočet v Krčíně ukazuje 21 cm - odkaz tady.
V Jaroměři 20 - odkaz tady.

Nafukujeme v Krčíně u silničního mostu. Lehké pohoupání a už vidíme první jez (16.8 km). Víme, že musíme před jezem odbočit vlevo a Maruška nás povzbuzuje ať tam jedem bez dívání. Odvážně tam najíždíme, ale je tam stavidlo, které nejde podjet.

Metuje - Mlýnský náhon

Přenášíme vlevo. Chvíli si prohlížíme zelený tunel do kterého máme vjet. Dodáváme si odvahy a vyrážíme vpřed. Zelená klenba se nad námi uzavřela a pro nás je jen cesta vpřed. Zdáli slyšíme bzukot hmyzu, který se těší na čerstvou potravu a potutelný chechot vodních skřítků.

Voda překvapivě docela slušně teče. Bez problémů kličkujeme četnými meandry. První zmínka civilizace je polorozbořená kamenná budova na pravém břehu.

Hned za ní poněkud obtížně podjíždíme strom a hned za zatáčkou nás proud žene na stavidla a do elektrárny. Je málo vody, takže bez problému zastavujeme.

Ponaučení pro příště. Jakmile je vidět tato budova, hledat vlevo vysedací místo. Jez Podhorní mlýn 2.5 km na Mlýnském náhonu.

Další jez je 5,2 Osíček - farma Osíčko. Už je po poledni a tak svačíme.

Metuje - Mlýnský náhon

Řádně posíleni směle jedeme dál. Za chvíli Mlýnský náhon končí a naše loď se houpe na širokém korytu hlavní Metuje. Ale dlouho si širokou řeku neužijeme. Před námi je další jez a opět odbočujeme vlevo. Tentokrát se odbočka jmenuje Stará řeka. Po několika stech metrech se řeka rozdvojuje. Sice bych raději jel vpravo, ale je tam málo vody a tak musíme vlevo na Mlýnský potok. Na 1,3 km nás zastavuje jez ve Slavětíně. Vylézáme u někoho na zahradě, ze zahrady se dostaneme na pilu. Loď schováváme v křoví a jdeme do hospody. Vrchní nás přesvědčuje, že si nemáme dávat Kozla, protože ten je na každém perónu. Ochutnáváme Rampušák a souhlasíme s vrchním, že nám poradil dobře.
Přenášíme loď až na soutok pod most a zelená klenba se nad námi opět uzavírá. Na jezu v Roztokách (2,2 km) se dlouho nezdržujeme. Trochu přibývá překážek na podjíždění a přelézání. Na jezu v Šestajovicích (5,0 km) zastavujeme a hledáme hospodu. Marně. Hrozná vesnice bez civilizace.
Pár posledních meandrů a už jsme zase v hlavní Metuji. Na jezu (6,1 km) se chvíli rozhodujeme jestli pokračovat starým nebo novým korytem. Do zeleného pekla se nám už moc nechce, ale přes jez do nové řeky skoro neteče voda. Z dáli je slyšet muzika. Utěšujeme se tím, že kde je muzika bude i pivo. Odbočujeme vlevo.

Stará Metuje

Počet překážek v korytu řeky se zvyšuje. Podplouvání už máme docela natrénované. Pod některé kmeny se ještě vejdeme, jinde musíme přetahovat. Zpestřením je jez (1,7 km)

Potom je dlouhý, rovný a únavný úsek podél Starého Plesu. Muzika sílí, můžeme pádlovat do rockových rytmů, ale ochablé paže nestíhají. Na jezu (3,7 km) se aspoň trochu protáhneme Sháníme hospodu a opět marně. Muzika řve už docela nahlas, ale místní nám říkají že je to z Jaroměře. Na dalším jezu Poklasný mlýn (5,5 km) nás šipka naviguje a přenášíme doprava.
Několik posledních kmenů v řece a konečně jsme opět v hlavním korytě.
Končíme u mostu na km 0,7. Už jen přesun na nádraží a konečně si můžeme sednout k pivu.

Našel jsem pár zápisků lidí kteří to také jeli. Všichni to jeli 2 dny. My to stihli za den. Ale konec byl zdlouhavý a únavný. Asi by bylo rozumné končit v Šestajovicích. Dojezd do Jaroměře měl výhodu v tom, že jsme se mohli vrátit vlakem.

Dá se plout i v létě za bídných vodních stavů. Peřeje sice nejsou, ale voda docela teče. Kdo má rád jízdu divočinou, meandry kde slunce prodírající se skrz husté stromy je každou chvíli z jiné strany a nevadí mu podjíždění, přelézání, větve, kopřivy, pavouci a jiná havěť ve vlasech a za krkem, tak takový člověk si jízdu užije a bude se vracet.

Připomínky mi nechávejte v rubrice Vzkazy a drby
Zpět na první stránku zde

[CNW:Counter] free counters 28.12.2014 - © Limba
„Láska vdaných žen je nejcennější na světě, manželé o tom ovšem nevědí.“ Oscar Wilde